Voor alle 3 de fases van het Basisprogramma zijn diverse werkvormen uitgewerkt. Afhankelijk van het behandeldoel, kan een bijpassende werkvorm worden gekozen.
Fase 1 De voorbereidende fase:
- Voorwerpen, foto’s, prentenboeken bekijken en bespreken
- Het spelen van een rollenspel
- 'Luister & doe mee!' woordwebben invullen, bespreken en aanvullen met nieuw geleerde woorden
- Spelenderwijs oefenen met 'Luister & doe mee!' woordkaartjes en werkwoorden
- 'Luister & doe mee!' verhaalplaatjes bekijken en bespreken
- 'Luister & doe mee!' ervaringstekening en ervaringsstrip maken en bespreken
- Spelenderwijs oefenen met 'Luister & doe mee!' nonsenswoordkaartjes
- Het introduceren van de 'Luister & doe mee!' themakaarten en oefenopdrachten
Fase 2 De interactieve voorlees fase:
- Interactief voorlezen van het themaverhaal met de bijbehorende woordkaartjes
- Herhaald interactief voorlezen van het themaverhaal met de bijbehorende woordkaartjes
- Herhaald interactief voorlezen van het themaverhaal met nonsenswoorden
- Herhaald interactief voorlezen van het themaverhaal met de bijbehorende woordkaartjes en nonsenswoorden
Fase 3 De afrondende fase:
- 'Luister & doe mee!' verhaalplaatjes bekijken, bespreken en/of rangschikken
- 'Luister & doe mee!' ervaringstekening of ervaringsstrip maken en bespreken
- Het spelen van een rollenspel
- 'Luister & doe mee!' babbelblad invullen en bespreken
- 'Luister & doe mee!' woordwebben in- of aanvullen en bespreken
- 'Luister & doe mee!' themaverhaal herhaald voorlezen en discussiëren
- Afsluiten van het thema