Het 'Luister & doe mee!' Basis- en Aanvulprogramma bieden talige en auditieve stimulering. Dit gebeurt middels diverse werkvormen rondom 24 themaverhalen. In elk programma zijn 12 themaverhalen opgenomen.
De themaverhalen zijn over 3, in moeilijkheidsgraad oplopende, niveaus verdeeld
waardoor een zo goed mogelijk aanbod op maat geleverd kan worden aan kinderen
met een talige ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 7 jaar.
De niveauverdeling bestaat uit:
De verhalen uit het Basisprogramma zijn geschreven naar aanleiding van de volgende 4 hoofdthema’s: Alledaagse bezigheden, Feest, Natuur en Vrije tijd. In het Aanvulprogramma heeft het hoofdthema Fantasie het hoofdthema Natuur uit het Basisprogramma vervangen.
Voor de hoofdthema’s Alledaagse bezigheden, Feest en Vrije tijd zijn in totaal 18 verhalen geschreven. Voor de hoofdthema’s Fantasie en Natuur zijn in totaal 6 verhalen geschreven.
Voor ieder hoofdthema is per ontwikkelingsleeftijd minimaal 1 verhaal geschreven. Zoals in onderstaande schema's is te zien, behandelt elk verhaal een ander onderwerp binnen dat betreffende hoofdthema.
Schema 1: Basisprogramma
De 4 hoofdthema’s en de bijbehorende titels per verhaalniveau | ||||
|
Alledaagse bezigheden |
Feest |
Natuur |
Vrije tijd |
Titels verhalen niveau 1 | Samen in bad | Het feestvarken | Door het bos | De picknick |
Titels verhalen niveau 2 | Inpakken en wegwezen | Roze muisjes | Kampeer een keer | Ober Hink-stap-BOEM |
Titels verhalen niveau 3 | Op de markt | Trippel trappel trippel HAP | Hoog in de Bergen | Een opa en oma om de hoek |
Schema 2: Aanvulprogramma
De 4 hoofdthema’s en de bijbehorende titels per verhaalniveau | ||||
Alledaagse bezigheden | Fantasie | Feest | Vrije tijd | |
Titels verhalen niveau 1 | Bij Jasper op school | Lekker weertje meneertje? | Sint viert vakantie | Twee violen en een trommel en een fluit |
Titels verhalen niveau 2 | Een super supermarkt | De droomreis | Het 13e straatfeest | Een waterrat in nood |
Titels verhalen niveau 3 | Van Aa tot … recept | Zoef zoef safari | Ja, ik wil | Groene vingers |
Wanneer met behulp van de daarvoor bestemde Afvinklijst het meest geschikte verhaalniveau voor het kind is bepaald, kan aangevangen worden met de 3 fases van het programma.
De 3 fases zijn:
In Fase 1 wordt een thema geïntroduceerd waardoor de reeds aanwezige kennis van het kind over het onderwerp wordt geactiveerd.
In Fase 2 wordt het kind tijdens het voorlezen van het themaverhaal uitgedaagd om met behulp van visuele ondersteuning mondeling aangeboden opdrachten uit te voeren en na ieder voorgelezen verhaaldeel verwerkingsvragen te beantwoorden. Ieder themaverhaal is in vier verhaaldelen opgesplitst. De vragen die gesteld worden, hebben afwisselend betrekking hebben op hoofdaspecten van het verhaaldeel, details en/of persoonlijke ervaringen. Het kind kan ook worden uitgenodigd om voorspellingen te doen over hoe het verhaal verder zal gaan.
In Fase 3 komen verschillende werkvormen aan de orde die bijdragen aan het verwerken van de inhoud van het voorgelezen verhaal.
Kort samengevat behelst 'Luister & doe mee!' onderstaande 9 stappen als het gehele programma doorlopen wordt. De duur van verscheidene stappen kan variëren van 1 tot meerdere behandelingen of lessen.